“WE AGREED NOT TO DIE”
ESCREVIVÊNCIAS FROM A RESEARCH-INTERVENTION IN SOCIO-EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.59099/prpub.2022.12Keywords:
Socioeducation; Youth; Intersectionality; Gender; PsychologyAbstract
Based on the concept of Escrevivências, by Conceição Evaristo, and on the theoretical-methodological perspective of Institutional Analysis, this paper aims at discussing how gender and race biased Governmental violence affects the lives of adolescents interned in a unit of the Social-Educational System in Rio de Janeiro for socio-educational measures (MSE). Conversation sessions with the interns as well as the legal documents that trace the path of these young people to the MSE were also considered. Despite all the violence, these adolescents resist and fight for basic rights, while reporting their stories and with words draw (im)possible ways of living in a genocidal society.
References
Agamben, G. (2002) Homo sacer: O poder soberano e a vida nua. Ed. UFMG.
Bertrami, L. D. (2021). Afetos e(m) conexões: uma cartografia feminista por entre dobras e fronteiras de prisões femininas no Brasil e em Portugal. [Tese de Doutorado não publicada]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Bicalho, P. P. G., Rossotti, B. G. P. P., & Reishoffer, J. C. (2016). A pesquisa em instituições de preservação da ordem. Revista Polis e Psique, 6(1), 85-97. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-152X.61384
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-152X2016000100007&lng=pt&tlng=pt
Butler, J. (2003). O parentesco é sempre tido como heterossexual? Cadernos Pagu, (21), 219-260. https://doi.org/10.1590/S0104-83332003000200010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332003000200010
Epstein, R., Blake, J., & Gonzalez, T. (2017) Girlhood interrupted: The erasure of black girls’ childhood. Center on Poverty and Inequality, Georgetown Law. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3000695 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3000695
Evaristo, C. (2008) Vozes-mulheres. In C. Evaristo, Poemas da recordação e outros movimentos (3a ed., pp. 24-25). Malê.
Gomes, N. L., & Laborne, A. A. P. (2018) Pedagogia da crueldade: racismo e extermínio da juventude negra. EDUR – Educação em Revista, 34, e197406. https://doi.org/10.1590/0102-4698197406 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698197406
hooks, b. (2010). Vivendo de amor. In J. Werneck, M. Mendonça, & E. White (Orgs.). O livro da saúde das mulheres negras: nossos passos vêm de longe (pp. 188-198). Pallas/Criola.
Imbrizi, J. M., Souza, M. T. C. L., & Gomes, F. C. (2021). Juventudes em Luta Pela Vida. Lutas Sociais, 25(46), 101-110. https://doi.org/10.23925/ls.v25i46.54827 DOI: https://doi.org/10.23925/ls.v25i46.54827
Mbembe, A. (2016). Necropolítica. Arte & Ensaios, (32), 122-151. https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169
Nascimento, M. L., & Coimbra, C. M. B. (2008) Análise de implicações: desafiando nossas práticas de saber/poder. In A. R. Geisler, A. L. Abrahão, & C. M. B. Coimbra (Orgs.), Subjetividade, violência e direitos humanos: produzindo novos dispositivos na formação em saúde. (pp. 143-153). EDUFF.
Neves, G. S., & Heckert, A. L. C. (2021). Escrevivência: uma ferramenta metodológica de análise. Mnemosine, 17(1), 139-162. https://doi.org/10.12957/mnemosine.2021.61847 DOI: https://doi.org/10.12957/mnemosine.2021.61847
Ramos, S. (2021). Pele-alvo: a cor da violência policial. CESeC.
Rolnik, S. (1989). Cartografia Sentimental. Estação Liberdade.
Savegnago, S. D. O., & Castro, L. R. de. (2020). Sentidos de Oportunidade da Escola para Jovens de Classes Populares Cariocas. Educação & Realidade, 45(1), e91813. https://doi.org/10.1590/2175-623691813 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623691813
Sawaia, B. (2001). O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In B. Sawaia, As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social (pp. 96-118). Vozes.
Silva, C. L. S., & Julião, E. (2018). Trajetórias de vida de jovens em situação de privação de liberdade no sistema socioeducativo do Estado do Rio de Janeiro. Degase. http://iear.uff.br/wp-content/uploads/sites/232/2020/06/Relatorio-Pesquisa-DEGASE.pdf
Veiga, L. (2019) Clínica do Impossível: Linhas de Fuga e de Cura. Telha.
Vergílio, S. S. (2020). Trajetórias de vida de jovens em situação de privação de liberdade no Estado do Rio de Janeiro: intersecções entre vulnerabilidades, vitimizações e atos infracionais [Tese de Doutorado em Educação não publicada]. Universidade Federal Fluminense.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anna Paula Uziel, Igor Luiz Santos Mello, Gabriela Moura Pacheco, Ana Carolina de Paula Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors agree to the following terms of PLURAL - Revista de Psicologia UNESP Bauru:
Articles submitted must be original and will be published for the first time by Revista Plural, but authors will retain copyright. The work will be simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution CC-By 4.0 International License to allow the work to be shared with acknowledgement of authorship and first publication by this journal.
Authors are allowed to enter into additional contracts separately, for example, to publish in an institutional repository or as a book chapter, as long as both the acknowledgement of authorship and initial publication in this journal are detailed and recorded.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online in institutional repositories (preprints) or on their personal website.