THE CONCEPTION OF VIOLENCE TO CHILDREN IN ELEMENTARY SCHOOL

ANALYSIS BASED ON MARTÍN-BARÓ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2022.5

Keywords:

Violence; Children; School; Martín-Baró

Abstract

The purpose of this study was to identify and to analyze the conception of violence to children at elementary schools.  The analyzed studies started from the elements indicated by Marin-Baró for the comprehension of violence.  To reach the results, a qualitative study was carried out, through individual and collective interviews with the children. As results, it was perceived that to the four children, violence is directly related to physical contact as an answer to situations that displease them.  In the present historical moment, besides the trivializations and intensification of violence as a mean of social control, there is the ideological background aired in different medias that children have access to, and also in discussions at school and at home, identified in the interviews, those conditions enable children to appropriate these aspects and build the meaning of violence.

Author Biographies

Karina Cibele Morais, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (2020). Atuou como Discente Extensionista na ação Extensão BRINQUEDOTECA (2016-2017). Atuou como integrante do projeto de pesquisa Concepção de Violência para Crianças (2019). Graduanda em Direito (Bacharelado) pela Universidade do Estado de Minas Gerais.

Núbia Gabriela Ferreira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (2020). Atuou como Discente Extensionista na ação Extensão BRINQUEDOTECA (2016-2017). Atuou como integrante do projeto de pesquisa Concepção de Violência para Crianças (2019).

Flávia Gonçalves da Silva, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Professora Associada III da UFVJM no departamento de Educação Física. Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru). Mestre e Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Pós-doutorado no Programa de Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina da UNESP/Botucatu.

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Published

2023-03-16

How to Cite

Morais, K. C., Ferreira, N. G., & Silva, F. G. da. (2023). THE CONCEPTION OF VIOLENCE TO CHILDREN IN ELEMENTARY SCHOOL: ANALYSIS BASED ON MARTÍN-BARÓ . PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 1, e022005. https://doi.org/10.59099/prpub.2022.5

Issue

Section

Artigos