Role playing

a didactic possibility based on the contributions of Historical-Cultural Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2024.106

Keywords:

Historical-Cultural Psychology, Guide activity, role play, kindergarten, Human development

Abstract

This article aims to contribute to historical-cultural and historical-critical theories regarding role-playing as a teaching possibility in kindergarten. Therefore, we will start with a case that includes elements inserted by the authors in order to discuss the educational process in this teaching segment. To this end, the text will rely on the theoretical contribution of Historical-Cultural Psychology, more precisely from authors such as Elkonin, Leontiev, Mukhina and Vygotsky. In this article, we dedicate ourselves to offering a reflection on the didactic intervention in role-playing in a school context. As a result, we will present the organization of a teaching plan that highlights role-playing as a didactic possibility. In this way, alternatives for teaching intervention in the process of playing in kindergarten will be listed as an opportunity to unveil the theme and propose future discussions.

 

Author Biographies

Maria Cláudia da Silva Saccomani, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Graduada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista, Unesp, campus de Araraquara-SP. Trabalhou na Secretaria Municipal de Educação de Limeira/SP, coordenando a formação continuada dos professores de Educação Infantil da rede municipal. Atuou como professora na rede municipal de Jundiaí/SP. Atualmente, é professora da Unidade da Atendimento à Criança (UAC) na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Fernanda Oliveira Brigatto Silvano, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda em Educação Escolar pela Unesp, campus de Araraquara-SP (FCLAr). Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ciências Aplicadas e mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Atualmente é docente da rede municipal de ensino de Limeira-SP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos seguintes temas: desenvolvimento infantil e Teoria Histórico-Cultural.

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Published

2024-12-03

How to Cite

Saccomani, M. C. da S., & Silvano, F. O. B. (2024). Role playing: a didactic possibility based on the contributions of Historical-Cultural Theory. PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 3, e024004. https://doi.org/10.59099/prpub.2024.106