PSYCHOANALYSIS AND UNIVERSITY
INTERTWINING KNOWLEDGE THROUGH AN ACADEMIC LEAGUE
DOI:
https://doi.org/10.59099/prpub.2024.77Keywords:
Psychoanalysis, Psychology, Universities, Teaching, Community-Institutional RelationsAbstract
University Academic Leagues (LAs) are student-initiated and managed projects focused on teaching-learning processes that complement classroom activities and political-pedagogical projects. This experience report discusses the creation of a Psychoanalysis Academic League (PAL), its contexts, and the impacts of some of its developments after its first years of operation. Observed outcomes include: in teaching, theoretical and technical topics were presented by guest speakers; in extension activities, operational groups were developed with young individuals from a public technical education institution; and in research, the PAL and its projects were presented at scientific events. This student initiative is considered to have transcended mere aspirations, establishing itself as an important complementary educational tool. Challenges happened during the projects’ development, such as the short preparation period for extension practices and the low adherence of members to research activities.
References
Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Artigo 207. https://constituicao.stf.jus.br/dispositivo/cf-88-parte-1-titulo-8-capitulo-3-secao-1-artigo-207
Cavalcante, A. S. P., Vasconcelos, M. I. O., Ceccim, R. B., Maciel, G. P., Ribeiro, M. A., Henriques, R. L. M., Albuquerque, I. N. M., & Silva, M. R. F. (2021). Em busca da definição contemporânea de “ligas acadêmicas” baseada na experiência das ciências da saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 25, e190857. https://doi.org/10.1590/interface.190857 DOI: https://doi.org/10.1590/interface.190857
Cavalcante, A. S. P., Vasconcelos, M. I. O., Lira, G. V., Henriques, R. L. M., Albuquerque, I. N. M., Maciel, G. P., Ribeiro, M. A., & Gomes, D. F. (2018). As Ligas Acadêmicas na área da Saúde: Lacunas do conhecimento na produção científica brasileira. Revista Brasileira de Educação Médica, 42, 199–206. https://doi.org/10.1590/1981-52712018v42n1RB20170081 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712018v42n1rb20170081
Cordeiro, E. G., & Silva Neto, W. M. F. (2011). Departamento de Psicologia da XXXX. In A. M. Jacó-Vilela (Org.), Dicionário histórico de instituições de Psicologia no Brasil (Vol. 1, pp. 149-50). Imago.
Correia, M. A., Oliveira, M. C. S., Salgado, J. B., & Reis, F. F. S. (2020). Entre a psicanálise e universidade: Experiências de uma liga acadêmica de orientação lacaniana. Mostra Científica de Ações Extensionistas, 5(1), 78–83. https://anais.unievangelica.edu.br/index.php/extensao/article/view/5866
Cruz, A. D. G., & Souza, H. G. (2017). Acerca das resistências à psicanálise: Um impasse que atravessa a universidade. Revista Docência do Ensino Superior, 7(1), 110–123. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2230 DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2230
Daltro, M. R., & Faria, A. A. (2019). Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 19(1), 223–237. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1808-42812019000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015
Ferreira, D. A. V., Aranha, R. N., & Souza, M. H. F. O. (2011). Ligas Acadêmicas: Uma proposta discente para ensino, pesquisa e extensão. Interagir: pensando a extensão, (16). https://www.e-publicacoes.uerj.br/interagir/article/view/5334/3934 DOI: https://doi.org/10.12957/interag.2011.5334
Gabeira, G. A. N., Oliveira, I. B. F., Braz, L. C., Novaes, C. B., Rezende, R. C., & Prudente, R. C. A. C. (2022). A constituição da Liga Acadêmica de Psicanálise: Possibilidades entre psicanálise e universidade. ANALECTA - Centro Universitário Academia, 8(1). https://seer.uniacademia.edu.br/index.php/ANL/article/view/3444
Goergen, D. I. (2017). Ligas acadêmicas: Uma revisão de várias experiências. Arquivos Catarinenses de Medicina, 46(3), 183–193. https://revista.acm.org.br/arquivos/article/view/68
Jager, M. E., Bemgochea Jr., D. P., Torres, I. E., Alberti, T. F., & Santos, S. S. (2021). Formação em psicologia e práticas extensionistas: Relato de uma experiência universitária. Linhas Crí¬ticas, 27, 1-19. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35340 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35340
Kobori, E. T. (2013). Algumas considerações sobre o termo Psicanálise Aplicada e o Método Psicanalítico na análise da Cultura. Revista de Psicologia da UNESP, 12(2), 73-81. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-90442013000200006&lng=pt&tlng=pt.
Liga Acadêmica de Psicanálise (2018). Estatuto da Liga Acadêmica de Psicanálise. Documento não publicado.
Marcelli, D., & Braconnier, A. (2007). Adolescência e psicopatologia. Artmed.
Pichon-Rivière, E. (2012). O processo grupal (8a ed.). Martins Fontes. (Original publicado em 1983)
Samico, F. (2023). A universidade como espaço do fazer do psicanalista. In A. P. Almeida, Muito além da formação: Diálogos sobre a transmissão e a democratização da psicanálise (pp. 153-165). Blucher.
Sistema de Informação e Gestão de Projetos – SIGProj (2018, Março). Liga Acadêmica de Psicanálise (Protocolo 298774.1589.250722.09032018)
Torres, A. R., Oliveira, G. M., Yamamoto, F. M., & Lima, M. C. P. (2008). Ligas acadêmicas e formação médica: Contribuições e desafios. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 12, 713–720. https://doi.org/10.1590/S1414-32832008000400003 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832008000400003
Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2023). Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Psicologia. https://sistemas.uftm.edu.br/integrado/sistemas/pub/publicacao.html?secao=309&publicacao=773
Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2024). Resolução COEXT/UFTM nº 7, de 25 de março de 2024. Dispõe sobre as Ligas Acadêmicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. https://sei.uftm.edu.br/sei/publicacoes/controlador_publicacoes.php?acao=publicacao_visualizar&id_documento=1313430&id_orgao_publicacao=0
Zimerman, D. E. (2004). Manual de técnica psicanalítica: Uma re-visão. Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Larissa Christine Jerônimo Neiva , Carlos André Silverio de Castro , Gabriel Siqueira Terra, Tales Vilela Santeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors agree to the following terms of PLURAL - Revista de Psicologia UNESP Bauru:
Articles submitted must be original and will be published for the first time by Revista Plural, but authors will retain copyright. The work will be simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution CC-By 4.0 International License to allow the work to be shared with acknowledgement of authorship and first publication by this journal.
Authors are allowed to enter into additional contracts separately, for example, to publish in an institutional repository or as a book chapter, as long as both the acknowledgement of authorship and initial publication in this journal are detailed and recorded.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online in institutional repositories (preprints) or on their personal website.