PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT IN SELECTION PROCESSES

CONSIDERATIONS ON GROUP DYNAMICS IN THE PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2024.72

Keywords:

Psychological assessment; Group dynamic; Selective process; Technical care; Constructs.

Abstract

The practice of psychological assessment is relevant in several spheres of professional practice in psychology, with emphasis on its application in personnel selection processes in

The practice of psychological assessment is relevant in several spheres of professional practice in psychology, with emphasis on its application in personnel selection processes in organizations. Group dynamics can be part of a psychological assessment strategy, but it faces challenges due to the lack of standardization and the complexity in measuring variables. This article aims to discuss and problematize the practice of group dynamics in the context of psychological assessment to support selection processes in different work organizations. It also proposes, as an example, a model of group dynamics applied to psychological assessments in selection processes. Furthermore, it highlights the importance of technical and ethical care throughout the process, such as the establishment of clear objectives, the pre-definition of the constructs to be evaluated and the precision in their evaluation. Therefore, it aimed to illustrate how, in practice, the assessment of competencies in selection processes occurs using this technique.

as it constitutes a valuable instrument for identifying candidate characteristics. Group dynamics can be part of a psychological assessment strategy, but it faces challenges due to the lack of standardization and the complexity in measuring variables. This article proposes, by way of example, a model of group dynamics applied to psychological assessments in selection processes. Furthermore, it highlights the importance of technical and ethical care throughout the process, such as the establishment of clear objectives, the pre-definition of the constructs to be evaluated and the precision in their evaluation. Therefore, it aimed to illustrate how, in practice, the assessment of competencies in selection processes occurs using this technique.

Author Biographies

Guilherme Modelli Cualhete , Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Graduating from the Psychology course FC/UNESP

Júlia Domec Strachman, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Graduanda do Curso de Psicologia – FC/Unesp.

Laiz Helena Borges Volante, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Graduanda do Curso de Psicologia – FC/Unesp.

Lina Emy Tei Kadomoto, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Graduanda do Curso de Psicologia – FC/Unesp.

Edward Goulart Júnior, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (Unesp)

Professor Doutor do Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências – Unesp, atuando na área da Psicologia Organizacional e do Trabalho. Coordenador do Curso de Especialização “Gestão Estratégica de Pessoas e Psicologia Organizacional e do Trabalho”.

References

Alberti, T. F., Abegg, I., Costa, M. R. J., & Titton, M. (2014). Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 95, 346-362. https://www.scielo.br/j/rbeped/a/hPc6CRnw4C4TMp6jF5P4ZWQ/ DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812014000200006

Almeida, W. (2004). Captação e seleção de talentos: repensando a teoria e a prática. Atlas.

Baí, D. T. (2008). A utilização das dinâmicas de grupo nas empresas [Trabalho de Conclusão de Curso, Centro Universitário de Brasília]. https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/9976

Cabral, T. M. D. F. (2010). Dinâmica de grupo no processo de seleção. Recuperado de: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/9917/1/9951072.pdf

Carvalho, I. M. V. (2015). Recrutamento e seleção por competências. Editora FGV.

Conselho Federal de Psicologia (2005). Código de Ética da Profissão. CFP.

Conselho Federal de Psicologia (2018). Resolução N° 009, de 25 de abril de 2018: Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos - SATEPSI e revoga as Resoluções n° 002/2003, n° 006/2004 e n° 005/2012 e Notas Técnicas n° 01/2017 e 02/2017. CFP.

Conselho Federal de Psicologia (2022). Resolução nº 31, de 15 de dezembro de 2022. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos - SATEPSI e revoga a Resolução CFP nº 09/2018. CFP.

Ferreira, F. S., & Vargas, E. C. (2014). A importância do processo de recrutamento e seleção de pessoas no contexto empresarial. Estação Científica (UNIFAP), 4(2), 21-39. http://doi.org/10.35265/2236-6717-190-8601 DOI: https://doi.org/10.35265/2236-6717-190-8601

Pinto, G. M. C. (2019). Dinâmicas de grupo: Da teoria à prática. Editora Senac São Paulo.

Gil, A. C. (2001). Gestão de pessoas: enfoque nos papéis profissionais. Atlas.

Hallack, R. T. P., & Carvalho, J. L. F. (2011). Dinâmicas de grupo e gerenciamento de impressões: estudo sobre auto-apresentação na seleção de estagiários e trainees. Revista de Ciências da Administração, 13(29), 243–275. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2011v13n29p243 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8077.2011v13n29p243

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22 140, 55.

C. de Mendonça, J. R., & Amantino-de-Andrade, J. (2003). Gerenciamento de impressões: em busca de legitimidade organizacional. Revista de Administração de Empresas, 43(1), 36–48. https://doi.org/10.1590/S0034-75902003000100005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902003000100005

Moscovici, F. (2003). Equipes dão certo: a multiplicação do talento humano. José Olympio.

Muniz, M. (2018). Ética na Avaliação Psicológica: Velhas Questões, Novas Reflexões. Psicologia: Ciência E Profissão, 38(spe), 133–146. https://doi.org/10.1590/1982-3703000209682 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000209682

Noronha, A. P. P., & Alchieri, J. C. (2004). Conhecimento em avaliação psicológica. Estudos de Psicologia (campinas), 21(1), 43–52. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2004000100004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2004000100004

Noronha, A. P. P., & Santos, A. A. A. (2021). Histórico da formação em Avaliação Psicológica no Brasil. In K. L. Oliveira, M. Muniz, T. H. Lima, D. S. Zanini & A. A. A. Santos (Orgs.), Formação e estratégias de ensino em Avaliação Psicológica (pp. 13-20). Vozes.

Oliveira, F. Y. A., Souza, M. C. S., Lopes, N. S., & Sobrinho, C. R. (2022). Importância da dinâmica de grupo no processo de seleção de pessoas: um relato de experiência. Humanidades (Montes Claros), 11(S2). http://revistas.funorte.edu.br/revistas/index.php/humanidades/article/view/285

Paim, A. S., & Pereira, M. E. (2018). Judging good appearance in personnel selection. Judging good appearance in personnel selection. Organizações & Sociedade, 25(87), 656–675. https://doi.org/10.1590/1984-9250876 DOI: https://doi.org/10.1590/1984-9250876

Parpinelli, R. F., & Lunardelli, M. C. F. (2006). Avaliação psicológica em processos seletivos: contribuições da abordagem sistêmica. Estudos de Psicologia (Campinas), 23(4), 463-471. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2006000400014 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2006000400014

Primi, R. (2018). Avaliação psicológica no século XXI: De onde viemos e para onde vamos. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(spe.), 87-97. https://doi.org/10.1590/1982-3703000209814 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000209814

Schneider, A. M. de A., Marasca, A. R., Dobrovolski, T. A. T., Müller, C. M., & Bandeira, D. R. (2020). Planejamento do Processo de Avaliação Psicológica: Implicações para a Prática e para a Formação. Psicologia: Ciência E Profissão, 40, e214089. https://doi.org/10.1590/1982-3703003214089 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003214089

Rabaglio, M. O. (2001). Seleção por competências. Educator.

Rasera, E. F., Oliveira, F. M., & Jesus, M. J. B. S. de (2014). A prática grupal e o discurso sobre a ética em documentos oficiais. Estudos de Psicologia (Campinas), 31(3), 405–414. https://doi.org/10.1590/0103-166X2014000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2014000300009

Reynolds, C. R., Altmann, R. A., & Allen, D. N. (2021). Introduction to Psychological Assessment. In C. R. Reynolds, R. A. Altmann &, D. N. Allen, Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods (pp. 1-47). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59455-8_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59455-8_1

Silva, M. A. da (2016). Uso da Técnica de Dinâmica de Grupo na Avaliação Psicológica no Contexto do Trânsito: Relato de Experiência. Psicologia: Ciência E Profissão, 36(2), 380–388. https://doi.org/10.1590/1982-3703001392014 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703001392014

Published

2024-12-03

How to Cite

Cualhete , G. M., Strachman, J. D., Volante, L. H. B., Kadomoto, L. E. T., & Goulart Júnior, E. (2024). PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT IN SELECTION PROCESSES: CONSIDERATIONS ON GROUP DYNAMICS IN THE PROCESS. PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 3, e024003. https://doi.org/10.59099/prpub.2024.72