OBSERVATION AND IDENTIFICATION OF NATURAL ELEMENTS IN SCHOOL ENVIRONMENTS

A METHODOLOGICAL PROPOSAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2024.52

Keywords:

School environment, Environmental Psychology, Nature, Mapping

Abstract

In recent years, the presence of natural elements in school environments has become increasingly scarce, especially in large cities. This is a concerning issue, given the benefits that nature can bring to students’ well-being and learning. Given this concern, a mapping was proposed to verify and analyze the presence of nature in primary schools. The methodological proposal included sketches to visualize the distribution of natural elements in the physical structure of the school and the proposal of a mathematical formula that calculates the level of nature available there. These guidelines are intended for use in research conducted by scholars of Environmental Psychology and related areas and their use allows for improvements to school infrastructure, promoting student well-being, and encouraging care through contact with nature. In conclusion, this proposal can contribute to the development more sustainable individuals and schools.

Author Biographies

Dayse da Silva Albuquerque, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Professora do Departamento de Teoria e Fundamentos da Faculdade de Educação (DTF-FACED) da Universidade Federal do Amazonas (UFA). Doutora em Psicologia Social pela Universidade de Brasília (PST-UnB). Vice-Líder do Laboratório Yandê Kaá Pura (Grupo de Pesquisa CNPq – Pessoa, Sociedade e Ambiente).

Maria Inês Gasparetto Higuchi, Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia - INPA

Pesquisadora Titular e Coordenadora do Laboratório de Psicologia e Educação Ambiental (LAPSEA) do Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA). Doutora em Antropologia Social – Brunel University of London. Professora membro permanente do Programa de Pós Graduação em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia (PPGCASA) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Bolsista de Produtividade do CNPq.

Glenda dos Santos Luniere, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduanda no Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Amazonas (FACED-UFAM). Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq. Técnica em Paisagismo no contexto amazônico pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM).

Gleice Virginia Medeiros de Azambuja Elali, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Professora titular na UFRN, mantendo atividade didática e de pesquisa na graduação e pós-graduação, nos campos de Projeto Arquitetônico e Psicologia Ambiental, e também pesquisadora com bolsa de Produtividade do CNPq, vinculada ao grupo de pesquisa Inter-Ações Pessoa-Ambiente (UFRN) e ao grupo de pesquisa Projetar (UFRN). Arquiteta-Urbanista e Psicóloga (UFRN), com doutorado em Estruturas Ambientais Urbanas (USP).

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Published

2024-10-02

How to Cite

da Silva Albuquerque, D., Gasparetto Higuchi, M. I., dos Santos Luniere, G., & Medeiros de Azambuja Elali, G. V. (2024). OBSERVATION AND IDENTIFICATION OF NATURAL ELEMENTS IN SCHOOL ENVIRONMENTS: A METHODOLOGICAL PROPOSAL. PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 3, e02400n. https://doi.org/10.59099/prpub.2024.52