POSSIBLE LOVES?

CRITICAL-THEORY REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2023.30

Keywords:

Love; Critical Theory of Society; Social relationships; Gender asymmetries

Abstract

This essay discusses romantic relationships from the perspective of the Critical Theory of Society. Starting from the Freudian critique of the promise of happiness embedded in a certain idea of love, and from the romantic association between the feeling of love and political passions, I discuss the mutual implications of the theme in the public and private spheres. I seek to reflect on the contradictions embedded in the bourgeois view of love and the problems of its idealization, considering that love relationships are articulated to the form of social relationships and their asymmetries. Then, I focus on issues such as the spontaneity of love, the idea of family, the depreciation of sex and the subordination of women. Finally, in the context of a damaged life, I discuss how much love is shown possible as an exercise of resistance in the face of power asymmetries that persist as an obstacle to the condition of non-violence in social relations.

Author Biography

Luciana Dadico, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Professora Adjunta no curso de Psicologia da UFMT, e professora de pós-graduação nos programas de Estudos de Cultura Contemporânea (ECCO) e de Psicologia da (PPGPsi) da UFMT. É mestre e doutora em Psicologia, graduada em Psicologia e Filosofia, e realizou estágios de pós-doutorado em Teoria Crítica da Sociedade, na Universidade da Califónia em Berkeley, em Psicologia e em Estudos Culturais, ambos na USP. Coordena o Laboratório de Pesquisa em Interseccionalidades das Relações Sociais (LaPIR).

References

Adorno, T. W. (2008). Minima Moralia: reflexões a partir da vida lesada. (Gabriel Cohn, trad.). Ateliê.

Adorno, T. W. (2006). Current of Music: Elements of a Radio Theory. Surkhamp.

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1973). Família. In T. W. Adorno & Max Horkheimer, Temas básicos de sociologia (Álvaro Cabral, trad., pp. 132-150). EDUSP/Cultrix.

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. (Guido Almeida, trad.). Zahar.

Arendt, H. (1997). O conceito de amor em Santo Agostinho. Instituto Piaget.

Benhabib, S. (2007). Situating the Self: Gender, Community and Postmodernism in Contemporary Ethics. Polity Press.

Butler, J. (2012). Can one lead a good life in a bad life? Radical Philosophy, (176), 9-18. https://www.radicalphilosophy.com/article/can-one-lead-a-good-life-in-a-bad-life

Carone, I. (2018). Adorno em Nova Iorque: os estudos de Princeton sobre a música no rádio (1938-1941). Alameda.

Claussen, D. (2008). Theodor W. Adorno: One Last Genius (Rodney Livinstone, trans.). Belknap Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674029590

Davis, A. (2016). Mulheres, raça e classe. Trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo.

Drummond de Andrade, C. (2018). Amar se aprende amando. Companhia das Letras.

Federici, S. (2021). O patriarcado do salário. Boitempo.

Federici, S. (2017). Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Elefante.

Fraser, N. (2001). From redistribution to recognition? Dilemmas of justice in a ‘postsocialist’ age. In S. Seidman, & J. Alexander. (Orgs.), The new social theory reader (pp. 285-293). Routledge.

Freud, S. (2010). Obras Completas, vol. 18 – O mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias à Psicanálise e outros textos (1930-1936) (Paulo César de Souza, trad.). Companhia das Letras.

Heberle, R. (2006). Introduction: Feminism and Negative Dialectics. In R. Heberle (Ed.), Feminist Interpretations of Theodor Adorno (pp. 1-20). The Pennsylvania State University Press.

Löwy, M., & Sayre, R. (2015). Revolta e melancolia (Nair Fonseca, trad.). Boitempo.

Montaigne, M. (2016). Os ensaios (Sérgio Milliet, trad). Ed. 34.

Stendhal. Do amor. (1999). (2a ed., Roberto Leal Ferreira, trad.). Martins Fontes.

Published

2023-07-14

How to Cite

Dadico, L. (2023). POSSIBLE LOVES? CRITICAL-THEORY REFLECTIONS. PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 2, e023004. https://doi.org/10.59099/prpub.2023.30