BEAUTY DISCOURSE OF DIGITAL INFLUENCERS

EMPOWERMENT OR OPPRESSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2023.24

Keywords:

Internet; Women; Empowerment; Heteronormativity; LGBTQIA

Abstract

Due to the popularization of the internet and social networks: new political configurations, forms of communication and processes of subjectivation arise. Generally, the global communication network is democratic, allowing groups historically excluded from traditional media to create and disseminate their content, making their narratives visible. It’s important to highlight the fact that the internet is inserted in a capitalist society, reproducing values ​​and structures of domination characteristic of this mode of production. Thus, the aim of the article is to analyze aspects of female oppression and empowerment – ​​and their coexistence – in specific speeches posted on YouTube that deal with the themes of beauty, the cosmetics industry and fashion. With this predicament in mind, two videos were selected, and the method used to analyze them was that of Clinical-Political Psychoanalytic Interventions. This article concludes that oppressive aspects found in online discourses are aligned with the reaffirmation of consumer values ​​and patriarchy, while the empowering content is linked to the inclusion and visibility of groups outside the aesthetic and heteronormative standards inserted in spaces of power.

Author Biographies

Bruna Nubile Maynart Lemos, Bruna Nubile Maynart Lemos Psicologia Ltda (autônoma)

Psicóloga graduada pela Universidade Federal de São Paulo, com especialização em Saúde Mental e Reforma Psiquiátrica: Clínica e Política na Transformação das Práticas pelo Instituto Sedes Sapientiae. Atuação como acompanhante terapêutica na área de autismo e psicóloga clínica de adultos e adolescentes.

Ariane da Silva Favareto, Anattá Pesquisa e Desenvolvimento

Cientista Social com doutorado pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Pesquisa temas ligados às relações sociais de gênero e seus impactos nas relações de poder. Atua como consultora e assessora para organismos nacionais e internacionais como a Organização das Nações Unidas (ONU) e Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD).

Jaquelina Maria Imbrizi, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Professora Associada III da Universidade Federal de São Paulo - Campus Baixada Santista onde desenvolve atividades na graduação e nos Programas de Pós-graduação Stricto Sensu Ensino em Ciências da Saúde (Modalidade Profissional) e Interdisciplinar em Ciências da Saúde (Mestrado e doutorado acadêmicos). É uma das coordenadoras do Laboratório Inter Campi de Psicanálise, Política, Arte e Sociedade da Unifesp - Baixada Santista e Guarulhos - cadastrado no diretório de Pesquisa do CNPq.

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Published

2023-07-14

How to Cite

Nubile Maynart Lemos, B., da Silva Favareto, A., & Imbrizi, J. M. (2023). BEAUTY DISCOURSE OF DIGITAL INFLUENCERS: EMPOWERMENT OR OPPRESSION. PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 2, e023005. https://doi.org/10.59099/prpub.2023.24