PSYCHOLOGY IN HIGHER EDUCATION

MAKING CONTRIBUTIONS FROM HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2022.20

Keywords:

Higher education; School psychology; Historical-cultural psychology; Personal sense

Abstract

This article highlights some contributions of Historical-Cultural Psychology to School Psychology in Higher Education. To this end, when we approach the insertion and construction of School Psychology in Higher Education, we seek to shed light on making possibilities for Psychology to act on the learning process of Brazilian university students. For formation occurs in its entirety of the personal sense and of the professionalizing study activity, we consider it fundamental that teachers intentionally establish their actions in the classroom with the teaching objective since learning can produce meanings to raise awareness about the learned scientific content. Thus, we discussed the ways for academics to expand their possibilities of reading reality from a historical, critical, and ethical perspective.

Author Biographies

Camila Turati Pessoa, Universidade Federal de Uberlândia (UFU - MG)

Graduada e mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU/MG). Possui doutorado em Desenvolvimento Humano e processos educativos pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR) com período sanduíche pela Universidad Pablo de Olavide em Sevilla, Espanha (UPO/ES). Atualmente é professora adjunta e professora permanente da Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Educação na UFU/MG, Campus Santa Mônica.

Camila Trindade, Centro Universitário de Pato Branco

Doutora em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (PPI -UEM). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGP - UFSC). Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atualmente é professora em instituição particular de Ensino Superior.

Nilza Sanches Tessaro Leonardo, Universidade Estadual de Maringá

Pós-doutora pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atualmente é professora Associada na Universidade Estadual de Maringá (UEM).

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Published

2023-03-16

How to Cite

Turati Pessoa, C., Trindade, C., & Sanches Tessaro Leonardo, N. (2023). PSYCHOLOGY IN HIGHER EDUCATION: MAKING CONTRIBUTIONS FROM HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY. PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 1, e022006. https://doi.org/10.59099/prpub.2022.20

Issue

Section

Artigos