PSYCHOMETRIC ASPECTS OF THE BRAZILIAN MATH ANXIETY SCALE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59099/prpub.2022.2

Keywords:

Mathematics education; Anxiety; Student attitudes; School phobia; Psychometrics

Abstract

The present study analyzed the reliability and factor structure of the Brazilian Math Anxiety Scale, as well as item parameters assessed by Rasch analysis. The Scale was applied to high school students from a public school in the countryside of Pará through an online form. The scale showed good reliability (α = 0.947), and a two-factor structure, preliminarily identified as Numerical Anxiety and Anxiety to Math Assessment. The items of the factor Anxiety to Math Assessment showed higher mean and lower difficulty than the items of the factor Numerical Anxiety. These results suggest that the Scale is reliable, robust, and able to capture the latent structure of the Math Anxiety construct.

Author Biographies

Ivonilce Brelaz-da-Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo PPGECM da Unifesspa. Possui graduação em Bacharel em Teologia com Habilitação em Música Sacra pelo Seminário Teológico Batista Equatorial (1984) e graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade da Amazônia (2002). Especialista em Psicopedagogia (2005); Especialista em Educação a Distância (2009); Especialista em Secretariado Executivo: Assessoria Empresarial e Educacional (2016).

Caio Maximino, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Graduado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Mestre e doutor em Neurociências e Biologia Celular pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor do curso de Psicologia da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Unifesspa. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Neurociências e Comportamento da UFPA.

References

Alexander, L., & Cobb, R. (1987). Identification of the dimensions and predictors of mathematics anxiety among college students. Journal of Human Behavior and Learning, 4, 25–32.

Alexander, L., & Martray, C. R. (1989). The development of an abbreviated version of the Mathematics Anxiety Rating Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 22, 143–150. https://doi.org/10.1080/07481756.1989.12022923 DOI: https://doi.org/10.1080/07481756.1989.12022923

Arifin, W. N. (2022). Sample size calculator (web). https://wnarifin.github.io/ssc/ssalpha.html

Ball, L. C., Cribbie, R. A., & Steele, J. R. (2013). Beyond gender differences: Using tests of equivalence to evaluate gender similarities. Psychology of Women Quarterly, 37, 147–154. https://doi.org/10.1177/0361684313480483 DOI: https://doi.org/10.1177/0361684313480483

Bonett, D. G. (2002). Sample size requirements for testing and estimating coefficient alpha. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 27, 335–340. DOI: https://doi.org/10.3102/10769986027004335

Bortoluzzo, A. B., Matavelli, I. R., & Madalozzo, R. (2016). Determinantes da Distribuição da (Des)igualdade de Gênero entre os Estados Brasileiros. Estudos Econômicos (São Paulo), 46, 161–188. https://doi.org/10.1590/0101-416146115air DOI: https://doi.org/10.1590/0101-416146115air

Carey, E., Hill, F., Devine, A., & Szücs, D. (2016). The Chicken or the Egg? The Direction of the Relationship Between Mathematics Anxiety and Mathematics Performance. Frontiers in Psychology, 6, 1987. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01987 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01987

Carmo, J. dos S., & Ferraz, A. C. T. (2012). Ansiedade relacionada à matemática e diferenças de gênero: Uma análise da literatura. Psicologia Da Educação, 35, 53–71.

Carmo, J. dos S., Figueiredo, R. M. E., Nogueira, M. F., Cunha, L. O., Araújo, P. V. S., & Ferranti, M. C. (2008). Diferentes intensidades de ansiedade relatadas por estudantes do Ensino Fundamental II, em situações típicas do estudo da Matemática. In W. C. M. P. Silva (Ed.), Sobre comportamento e cognição: Aspectos teóricos, metodológicos e de formação em análise do comportamento e terapia cognitiva (pp. 213–221). ESETEC.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–333. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555

Dias, V. de S., & Nascimento, V. (2019). Tradução comentada da Escala de Ansiedade à Matemática (EAM) para a Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS): Questões teóricas e implicações formativas. Revista Espaço, 51, 59–81. https://doi.org/10.20395/re.v0i51.600 DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.TradRev.45942

Downey, R. G., & King, C. V. (1998). Missing Data in Likert Ratings: A Comparison of Replacement Methods. The Journal of General Psychology, 125, 175–191. https://doi.org/10.1080/00221309809595542 DOI: https://doi.org/10.1080/00221309809595542

Fassis, D., Mendes, A. C., & Carmo, J. dos S. (2014). Diferentes graus de ansiedade à matemática e desempenho escolar no ensino fundamental. Psicologia Da Educação, 39, 47–61.

Hair, J., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1995). Multivariate data analysis (4th Ed.). Prentice-Hall.

Harpe, S. E. (2015). How to analyze Likert and other rating scale data. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 7, 836–850. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2015.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2015.08.001

Hyde, J. S. (2005). The gender similarities hypothesis. American Psychologist, 60, 581–592. https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.6.581 DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.6.581

Hyde, J. S., Fennema, E., Ryan, M., Frost, L. A., & Hopp, C. (1990). Gender comparisons of mathematics attitudes and affect: A meta-analysis. Psychology of Women Quarterly, 14, 299–324. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1990.tb00022.x

Kahn, J. H. (2006). Factor Analysis in Counseling Psychology Research, Training, and Practice. The Counseling Psychologist, 34, 684–718. https://doi.org/10.1177/0011000006286347 DOI: https://doi.org/10.1177/0011000006286347

Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35, 401–415. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02291817

Luttenberger, S., Wimmer, S., & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology Research and Behavior Management, 11, 311–322. https://doi.org/10.2147/PRBM.S141421 DOI: https://doi.org/10.2147/PRBM.S141421

Mendes, A. C. (2012). Identificação de graus de ansiedade à Matemática em estudantes do ensino fundamental e médio: Contribuições à validação de uma escala de ansiedade à Matemática [Universidade Federal de São Carlos]. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6026

Mendes, A. C. (2016). Ansiedade à matemática: Evidências de validade de ferramentas de avaliação e intervenção [Universidade Federal de São Carlos]. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8416

Mendes, A. C., & Carmo, J. dos S. (2011). Estudantes com grau extremo de ansiedade à matemática: Identificação de casos e implicações educacionais. Psicologia Da Educação, 33, 119–133.

Plake, B. S., & Parker, C. S. (1982). The Development and Validation of a Revised Version of the Mathematics Anxiety Rating Scale. Educational and Psychological Measurement, 42, 551–557. https://doi.org/10.1177/001316448204200218 DOI: https://doi.org/10.1177/001316448204200218

Pletzer, B., Wood, G., Scherndl, T., Kerschbaum, H. H., & Nuerk, H.-C. (2016). Components of Mathematics Anxiety: Factor Modeling of the MARS30-Brief. Frontiers in Psychology, 7, 91. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00091 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00091

Revelle, W. (2019). psych: Procedures for Psychological, Psychometric, and Personality Research [R package].

Rounds, J. B., & Hendel, D. D. (1980). Measurement and dimensionality of mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 27, 138–149. https://doi.org/10.1037/0022-0167.27.2.138 DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.27.2.138

Seol, H. (2020). snowRMM: Rasch Mixture Model for jamovi [jamovi module]. https://github.com/hyunsooseol/snowRMM

Tobias, S. (1978). Overcoming math anxiety. W. W. Norton & Company.

Willse, J. (2014). mixRasch: Mixture Rasch Models with JMLE [R package]. https://cran.r-project.org/package=mixRasch

Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale Development Research: A Content Analysis and Recommendations for Best Practices. The Counseling Psychologist, 34, 806–838. https://doi.org/10.1177/0011000006288127 DOI: https://doi.org/10.1177/0011000006288127

Published

2023-03-16

How to Cite

Brelaz-da-Silva, I., & Maximino, C. (2023). PSYCHOMETRIC ASPECTS OF THE BRAZILIAN MATH ANXIETY SCALE . PLURAL - Journal of Psychology UNESP Bauru, 1, e022009. https://doi.org/10.59099/prpub.2022.2

Issue

Section

Artigos